Pinteresting

“One of the 50 best Websites of 2011” – TIME magazine

Pinteresting! Image by Roy de Krujjf
Pinteresting! Image by Roy de Krujjf

“Beste beginnende website van 2011” – TechCrunch
“Pinterest, de megahype op Social Media in 2012” – Frankwatching

Het platform dat Facebook en Twitter doet rillen in hun servers, is er dan eindelijk een blijvende concurrent voor deze internetgigant? In dit artikel gaan wij dieper in op de mogelijkheden van Pinterest. Wat maakt het gebruik van Pinterest nou toch zo belangrijk? Wees gerust, wij leggen het allemaal uit in deze blog!

Wat is Pinterest nou eigenlijk?

Behalve een megahype, is Pinterest voornamelijk een orgineel en visueel Social Media platform. In 2012 heeft zij al ruim 10 miljoen actieve leden verzameld en is hiermee het snelst groeiende platform in dit jaar! Het idee is net zo simpel als geniaal: ‘pin’ visueel materiaal en maak hiermee aparte ‘moodbords’ met specifieke interesesses.

“A photo is worth more than a thousand words”
Hartstikke leuk, maar wat maakt Pinterest zo revolutionair en onderscheidend met bijvoorbeeld oudoom Facebook? Kotex is één van de eerste merken die Pinterest actief gebruikte voor het benaderen van invloedrijke en vrouwelijke klanten.
 

Leer van elkaars interesses

Kotex pakte in deze campagne de essentie van Pinterest op, al ruim voordat andere grote merken volgden. Zij hadden als geen ander door dat gebruikers hun meest persoonlijke interesses en wensen delen doormiddel van foto’s en video’s. Een klant al leren kennen voordat zij uberhaupt ook maar één voet over de drempel van uw winkel zet? Met de nadruk op zij, volgens de NOS is tot wel 80% van de gebruikers vrouwelijk. Dat is toch de droom van elke ondernemer?

Opbouw

Ook het succes van Kotex kwam niet in één dag, een zorgvuldig geplande campagne en uitbouw van het merk op Pinterest ging hieraan vooraf. Sinds vorig jaar biedt Pinterest bedrijven de mogelijkheid tot het starten van een bedrijfspagina. Zo is het voor gebruikers gelijk duidelijk met wie zij te maken hebben. Maar dan begint het, een lege pagina met nog geen enkele foto. Waar begin je, welke foto’s deel je, HELP WAT MOET IK DOEN?!

Geen paniek, begin rustig bij de basis. Laten wij voor het gemak een restaurant als voorbeeld nemen. Stel jezelf eerst de vragen: wie ben ik, waar staat mijn team voor en welke op welke passies drijft mijn bedrijf? Wat wil je uitstralen en hoe zet je dit geheel het best neer door het gebruik van foto’s en eventueel video’s? Voelt dit al iets beter? Je eerste belangrijke stap is al gemaakt voor het gebruik van Pinterest.

To (re)pin or not to (re)pin

Jouw eerste stap is natuurlijk op zoek gaan naar materiaal om het profiel mee te vullen. Zorg voor kwalitatief hoge foto’s en hou constant jouw identiteit uit de vorige stap in gedachten.Gebruik bijvoorbeeld de populaire app van Instagram om foto’s net even dat extra stukje smaak te geven! Goed, goed, je kunt nu al pinnen! Maar zoals geen ander platform, gaat het bij Pinterest nog veel meer om het delen van ander materiaal.
Nu wordt het echt leuk! Zoek onder gebruikers naar materiaal dat aansluit bij jouw identiteit. Wat heeft deze gebruiker? Juist! Hij deelt jouw interesse of passie en is in potentie al extra gemotiveerd om aan te schuiven in jouw restaurant. Natuurlijk zoek je naar gebruikers in jouw gebied, maar doe is gek en pin een geweldige foto van een invloedrijke Amerikaanse culinaire recensent. Start repinning!
Screen Shot 2013-02-12 at 14.31.48

Wat is het waard?

Leuk die foto’s, er is interactie en jouw eigen foto’s worden met enige regelmaat gerepint door klanten of potentiële klanten. Door acties in het restaurant, begint de pagina nu echt te leven en wordt het enthousiasme van uw klanten bijna voelbaar. Maar wat brengt het op? Wat maakt een (re)pin dan zo waardevol? Zit je er al klaar voor?

“Google ziet elke (re)pin als een belangrijke backlink!” – Frankwatching

Combineer dit met een link onder de afbeelding naar een aansluitend gedeelte op uw website en daar gaan we! Meer referral traffic dan Twitter, wordt nu al gegenereerd door Pinterest. Waar Twitter blijft hangen op een percentage van +/- 0,85%, schiet Pinterest nu al door naar ruim 1 tot 2% aldus marketingfacts.nl. Het is dan ook niet voor niets dat de newsfeed van Twitter slechts voor 1,4% uit retweets bestaat, maar de feeds bij Pinterest voor ruim 80% uit repins bestaan. Nu begint het pinnen van al deze foto’s toch steeds interessanter te worden, vind je ook niet?

Nog één interessant cijfer om je over de laatste ‘pinstreep’ heen te trekken? De gemiddelde tijd die een gebruiker per dag doorbrengt op Pinterest, is volgens Jobstock maar liefst 1 uur en 17 minuten! Ik zet dit graag nog even af tegen Facebook (12.1 minuten) en Twitter (36 minuten). Pinterest, jouw cijfers liegen er niet om!

Een paar hands-on tips

Je krijgt van ons nog een paar concrete tips en dan is het toch echt tijd om de wereld van Pinterest in te duiken! Met dank aan letsgosocial.nl geven wij de volgende tips:

  • Voeg de pin-it knop toe aan visuele artikelen op jouw website;
  • Repin en reageer, bedank en wees vriendelijk;
  • Gebruik net als op Twitter ook toepasselijke ‘hashtags’ (#);
  • Link naar jouw eigen website en andere profielen, doe dit zowel in de profielpagina als in pin’s;
  • Nodig jouw klanten uit om hun foto’s en ervaringen met jouw merk te delen op Pinterest;
  • Gebruik kwalitatief goede foto’s, ik kan het niet vaak genoeg zeggen!

Tijd om te pinnen! Klik hier om gelijk te beginnen, het platform zal je verbazen. Mocht je er niet uitkomen, neem dan contact met ons bedrijf op via www.prsocial.nl . Wij helpen je graag met het effectief inzetten van Pinterest en andere Social Media.

Bronnen:

  • Daalderop, T; Pinterest. Doodbloedende hype of goudmijn?, Frankwatching.com (2012). Verkregen op 12-02-2013 via deze link;
  • Elger; Pinterest: alle vrouwen verzamelen! NOS.nl (2012). Verkregen op 12-02-2013 via deze link;
  • Job Stock; Social Media Statistics 2013 – Facebook vs Twitter vs Pinterest. Jobstock.nl (2012). Verkregen op 12-02-2013 via deze link;
  • Kool, van der B; Pinterest lanceert accounts voor bedrijven & merken. Frankwatching.nl (2012). Verkregen op 12-02-2013 via deze link;
  • Mccracken, H; 50 Websites That Make the Web Great, TIME.com (2011). Verkregen op 12-02-2013 via deze link;
  • Meulenberg, B; 26 tips hoe merken Pinterest moeten gebruiken. Letsgosocial.nl (2012). Verkregen op 12-02-2013 via deze link;
  • Oosterveer, D; Social media cijfers oktober 2012: Sociale fotonetwerken groeien als kool. Marketingfacts.nl (2012). Verkregen op 12-02-2013 via deze link;
  • SmoyzCreative; Inspiration Day by Kotex. Youtube.com (2012). Verkregen op 12-02-2013 via deze link;
  • Techcrunch; Best New Startup of 2011: Pinterest. Techcrunch.com (2012). Verkregen op 12-02-2013 via deze link.