Meer business met Social Media? It’s a fact!


SMM_SocialImpactModelSteeds meer bedrijven begeven zich op verschillende Social Media platformen, maar er zijn nog genoeg sceptici aanwezig. Één van de meest gehoorde redenen is dat men geen idee heeft wat Social Media het bedrijf kan opleveren. Worden de geïnvesteerde tijd en kosten eigenlijk wel terugverdiend? Oftewel: wat is de Return On Investment (ROI) van Social Media?

Hoewel dit nog altijd niet direct is te meten, heeft de University at Buffalo School of Management onderzoek gedaan naar wat aanwezigheid van een bedrijf op Social Media hen oplevert. Wij mogen stellen dat dit erg positief is! Het onderzoek wijst uit dat iemand die een bedrijf volgt op Social Media, het bezoek aan het bedrijf met 5% doet stijgen ten opzichte van een niet-volger. Bovendien investeren deze klanten 5.6% meer in het bedrijf, wat dus een directe omzetstijging betekent. Baanbrekend? Zo mogen we het wel noemen! Men krijgt eindelijk inzicht in een deel van ROI van Social Media.

Uiteraard gaat het niet alleen om het aanwezig zijn op bijvoorbeeld Facebook en Twitter, maar voornamelijk het belang van de activiteit op deze platformen. Betrek volgers bij het bedrijf, stuur hen persoonlijk gerichte berichten en gebruik feedback van klanten om producten en diensten te verbeteren. Koppel deze verbeteringen terug en zorg dat op Social Media platformen exclusieve content wordt gedeeld. Net die ene extra reden creëren om interesse van bestaande volgers te behouden en nieuwe geïnteresseerden te prikkelen. Het is juist deze activiteit, die de relatie tussen klant en bedrijf versterken en zich daardoor terug laten betalen in geld.

Het Social Impact Model, ontwikkeld door KREM, laat zien dat winst wordt behaald nadat de volgers van een bedrijf verschillende fases hebben doorlopen:

SMM_SocialImpactModel_uitw11

Conclusie? Investeren in Social Media loont! Maar als je het doet, doe het dan goed. Wij geven u hierover graag advies. Interesse in een vrijblijvend kennismakingsgesprek? Neem dan contact met ons op.