Facebook op zijn best? De vernieuwde newsfeed in 5 punten

Een groot aantal gingen mij voor en schreven blogs over de aankomende update van

Een foto plaatsen? Zo zal het er uit zien.
Een foto plaatsen? Zo zal het er uit zien.

Facebook. Met veel plezier, enthousiasme maar ook vragen heb ik deze berichten gelezen. Als eigenaar van een Social Media adviesbureau is het natuurlijk onzin om een verandering van deze grootte niet te bespreken. Te vaak miste ik de gevolgen voor ondernemers op Facebook. De ingrijpende update biedt namelijk zowel kansen als valkuilen. Lees hieronder verder voor het nieuwe Facebook.

Facebooks grote lenteschoonmaak

1.    “Vaarwel warboel”, welkom foto’s

Meer aandacht voor visueel materiaal, zo zal Facebook haar grote lenteschoonmaak inluiden. Weg met irriterende teksten, alle aandacht naar het gedeelde visuele materiaal. In de gepresenteerde screenshots van Facebook is, behalve de vergelijking met Google+, de rust te zien die Facebook zegt te zoeken voor haar gebruikers. In één oogopslag wordt duidelijk wat jouw vrienden bezig houdt en hoef je minder te lezen! (dat klinkt best goed dacht ik zo).

+ Een opgeruimde, visueel aantrekkelijke en levendige newsfeed

+ Niet alleen foto’s maar ook video’s en events krijgen meer aandacht

– Een verbetering? Dit is geheel afhankelijk van de kwaliteit van het materiaal dat jouw vrienden of de pagina’s delen

–  Nog een minpunt? Nee, ik vind dit een geweldige stap!

Ondernemend Nederland, zorg voor geniale en visueel aantrekkelijke content! In het nieuwe Facebook zal je niet meer wegkomen met knutselwerkjes.

De aangeboden subfeeds door Facebook
De aangeboden subfeeds door Facebook

2.        Niet één feed maar meerdere subfeeds

Nog geen twee weken geleden reageerde ik op een vraag waar ik nu het antwoord op kan geven. Ja, het wordt mogelijk om het aantal reclame-uitingen op Facebook te controleren. In de vernieuwde newsfeed kunnen gebruikers ervoor kiezen om bijvoorbeeld alleen nieuws van vrienden, alleen foto’s of de updates van pagina’s te bekijken.

Even een korte reminder voor de paginabeheerders: stop met de waardeloze updates en start met het delen van waardevolle content. Des te groter de groep wordt van gebruikers die zich storen aan dit type uitingen, des te groter wordt de groep die switcht naar de ‘friends only’ optie.

+ Facebook-gebruikers krijgen meer controle over wat ze zien

+ Zie Facebook als jouw internetkrant, je selecteert jouw categorie van interesse

– Het zal ingewikkelder worden om nieuw publiek te bereiken via Facebook

– Jouw volgers of ander publiek zullen de bedrijfspagina makkelijk kunnen verbergen wanneer de uitingen als storend ervaren worden

Ik ben erg benieuwd hoe deze ingrijpende verandering door andere paginabeheerders opgepakt zal worden. Zelf ben ik een groot voorstander van kwalitatieve en inhoudelijke updates, je zoekt immers naar gebruikers die de wil hebben om jouw pagina te volgen.

 

3. Adverteren op het nieuwe Facebook

Het is niet alleen kommer en kwel voor de adverteerder op Facebook. De visuele impact van de advertenties zal sterker dan ooit naar voren komen. Bij elke advertentie, gedeelde link of aanbieding zullen de profielfoto’s van jouw vrienden aan de linkerzijde worden weergegeven. Dit gebeurt natuurlijk alleen als zij deze acties liken, delen of er op reageren.

Evenementen en promoties binnen het nieuwe Facebook
Evenementen en promoties binnen het nieuwe Facebook

+ Grotere impact van advertenties voor adverteerders, dit kan leiden tot meer clicks

+ Door het toevoegen van profielfoto’s wordt het voor de gebruiker in één oogopslag duidelijk welke vrienden er bijvoorbeeld naar een evenement gaan

– Advertenties nemen meer ruimte in, het is natuurlijk de vraag of dit als storend ervaren wordt tussen alle andere vergrootte content

– Campagne maken op Facebook wordt het werk van een specialist. Door de grotere aanwezigheid en mogelijkheid tot verbergen luistert een campagne nauwer dan ooit.

 

Één look over alle platformen!
Één look over alle platformen!

4. Één ervaring over alle platformen

In één woord: geweldig! Het huidige Facebook levert een hoop extra werk op voor bedrijven zoals ons bureau. Maar niet alleen de bedrijven profiteren hier van, ook de gebruikers zullen meer gemak ervaren. Of je nou thuis op de computer, op de iPad of op de telefoon jouw Facebook opent. Overal krijg je exact dezelfde lay-out en daarmee (hopelijk) ook de mogelijkheden.

+ Niet langer hoeven zoeken naar opties die niet bestaan

– Verdwijnen er opties om alles compatible te maken?

Ik ben heel erg benieuwd naar de toepassing van apps binnen de mobiele applicatie van Facebook. Op dit moment is het namelijk onmogelijk om op de mobiele telefoon, apps op de bedrijfspagina weer te geven. Voor een bedrijfspagina kunnen deze apps belangrijke onderdelen als een shop, like&win applicatie of een menukaart bevatten.

 

Zo zien de gebruikers voortaan interacties met een merk of persoon
Zo zien de gebruikers voortaan interacties met een merk of persoon

5. Coverphotos worden ontzettend belangrijk

Elke interactie die een gebruiker met de pagina van een merk heeft zal begeleid worden door de coverphoto. Des te belangrijker wordt het dus voor een pagina om een prachtige maar vooral pakkende coverphoto te gebruiken. Denk dus ontzettend goed na over de (visuele) informatie en het doel dat je met deze foto wil communiceren.

+ Ondernemers krijgen een prachtige kans om de klant te stimuleren tot een actie

– Coverphotos die geen rekening houden met de wijze waarop zij in de newsfeed worden weergegeven zullen de boodschap overstemmen of teniet doen.

Zet je als ondernemer de toon met jouw coverphoto of zet je hem op effectieve wijze in om jouw merk te communiceren of een aanbieding kracht bij te zetten. Ik denk dat het zal leiden tot een grotere creativiteit op het gebied van de coverphotos.

What’s not to like

Als gebruiker kijk ik enorm uit naar de aankomende veranderingen op Facebook. Ik ben van mening dat het er geweldig uit komt te zien en mij sneller de content zal brengen die ik wil zien.

Als eigenaar van een Social Media bureau zie ik de aankomende veranderingen als een grote uitdaging. De nadruk zal meer en meer komen de te liggen op de kwaliteit en toegevoegde waarde van bedrijf gerelateerde berichten. Dit is een werkwijze die wij al vanaf begin af aan adviseren aan klanten en voor ons dus niet vreemd is.

Ik sta inmiddels al op de wachtlijst voor de vernieuwde newsfeed. Ook jij kan hier op komen te staan door op de volgende link te klikken en je aan te melden door hier te klikken.

Bron: https://www.facebook.com/about/newsfeed