Oliebollen, Champagne & Social Media. De cijfers over 2012

Over een kleine drie weken sta ook ik met een glas champagne te klinken op een goed, gezond en gelukkig 2013. Terwijl de hoop op de 30 miljoen euro uit de loterij al langzaam vervaagd, kijken wij niet alleen terug maar dwalen onze gedachten ook af naar het nu afgesloten jaar: 2012. Het was een bewogen jaar waarin Social Media een steeds grotere rol en integratie vindt in het Nederlands bedrijfsleven. Go-globe.com zette al deze cijfers op een rij in haar infographic voor Social Media in 2012.

Facebook

Het grootste platform Facebook is ook in 2012 weer van grote invloed geweest op zowel ons online als offline sociale leven. Go-globe.com meldt hierbij dat 25% van de respondenten zich geeneens meer zorgen maakt over hun online privacy en de wijze waarop hiermee omgesprongen wordt.

Mijn verwachting is dat deze discussie steeds minder gevoerd zal worden en de wil om te delen in plaats van te verbergen in 2013 langzaam de overhand zal krijgen. Social Media gebruikers willen gehoord worden waarbij, zo blijkt uit de infographic, een 350 miljoen mensen zelfs niet meer zonder deze mogelijkheid kan functioneren!

Pinterest

Naast de gevestigde namen is Pinterest de absolute rijzende ster. Door het gebruik van afbeeldingen en tijdslijn vullen blijkt dus geweldig aan te slaan bij de gebruikers. Ook deze infographic bevestigd eerdere cijfers en geeft aan dat ruim 90% van de gebruikers/fans uit vrouwen bestaat. Het zijn echter wel deze vrouwen die vaker, dan de gemiddelde gebruiker van andere platformen, de keuze maken om door te klikken naar de website achter het profiel.

Google+

Waar Facebook en Pinterest bekend staan om hun hoge activiteit per gebruiker, blijft deze intensiteit op Google+ al sinds de start achter. Toch groeit het platform met 625.000 gebruikers per dag, hoe is dit mogelijk? Naar mijn mening komt dit door de opdringerige wijze waarbij je bij één van de talrijke diensten van Google, een Google+ account er als spaarzegel bij krijgt.

Toch is niet alles ‘kommer en kwel’ op Google+, er is in namelijk 1 functie die in ieder geval goed werkt. De variant op het ‘liken’ zoals wij dat op Facebook kennen, de +1 knop, wordt zo’n 5 biljoen keer per dag in de zoekmachine aangetikt. De kern van een commercieel succes op Google+ ligt hierdoor hoogstwaarschijnlijk in het gebruik van deze ‘likes’.

Wat zal 2013 ons op Social Media bieden, welke nieuwe functies zal Facebook aan hun platform toevoegen, blijft Pinterest groeien en krijgt Google+ eindelijk echt voet aan de grond?

Één ding is zeker: onze wereld zal in 2013 nog veel socialer worden!

Een infographic gemaakt door go-gulf.com waarin een aantal belangrijke ontwikkelingen binnen Social Media in 2012 op een rij worden gezet.