Democratie op Facebook

De oude Grieken en Romeinen beseften al dat het besturen van een land met een groot aantal inwoners ook de stem en welwillendheid van het volk zelf nodig heeft. Om dit mogelijk te maken bedachten de Grieken de ‘democratie’, een systeem waarin het volk gelijk is en stemt over de keuzes die binnen het land gemaakt worden.

Ook binnen Facebook gaat sinds de oplaaiende discussie over privacy en het delen van persoonsgegevens aan derden de roep om democratie op. Met een ‘land’ dat bijna 1 miljard inwoners telt en waar de gebruikers bepalen welke content zij plaatsen op een platform is dit bijna onvermijdelijk.Het is daarom dat Facebook sinds eind dit jaar haar inwoners de mogelijkheid geeft om te stemmen over zogenaamde ‘wetswijzigingen’.

Deze vorm van democratie komt voort uit twee wensen van het Amerikaanse bedrijf:

  • Facebook wil haar gebruikersgegevens delen met andere diensten die zij in eigen bezit hebben zoals: Instagram;
  • Facebook wil haar gebruikersgegevens gaan gebruiken om advertenties beter te richten.

Bovenstaande keuzes hebben grote gevolgen voor haar gebruikers. Hierdoor is ook Facebook zich er van bewust dat zij eerst de gebruikers achter zich zal moeten krijgen. Zonder de steun van de gebruikers kan er een digitale ‘opstand’ ontstaan en het platform gebruikers verliezen.

Hoe werkt het?

Gebruikers krijgen een bepaalde tijd waarin zij kunnen reageren op de ‘wetswijzigingen’ van Facebook. Het platform heeft hiervoor een aparte pagina en app opgericht genaamd: Facebook site governance. Als een bepaalde wijziging meer dan 7000 reacties krijgt, schrijft Facebook een poll uit waarin de gebruikers hun stem mogen uitbrengen. Helaas is het dit stemproces waar de ‘schijndemocratie’ zijn einde vindt. Om de stemming geldig te maken zal meer dan een derde van de 1 miljard inwoners moeten stemmen. Dit is een aantal dat op het moment van schrijven nooit gehaald zal worden.

Is het wel allemaal zo negatief?

De voorstellen die Facebook doet, zijn in de ogen van veel gebruikers een inbreuk op de privacy. Gelukkig zijn er altijd twee kanten van een verhaal. Wanneer advertenties gerichter worden, betekent dit voor de gebruiker dat hij of zij steeds minder wordt geconfronteerd met onnodige reclame. In plaats daarvan krijgt de gebruiker reclame-uitingen die passen bij zijn levensstijl en/of hobby’s. Hierdoor zullen de inwoners van Facebook misschien zelfs minder geïrriteerd raken en de verkopers op Facebook meer omzet kunnen maken.

Ceasar Mark Zuckerberg zal voorlopig nog wel op zijn troon blijven waarbij de term republiek meer op zijn plaats lijkt. Al hebben de inwoners van zijn rijk weinig klagen over alle mogelijkheden die hen biedt.

Quid Pro Quo